Jan Koning, virtueel reizen

De hobby van ...

Jan Koning, Graaf Willem 2 straat 470

Mei 2014
Wie gaat er mee naar Engeland varen, of gaat u maar liever met de trein? Gaat uw voorkeur uit naar het vliegtuig om de oversteek naar Engeland te maken, ook dat is geen probleem Zowel ter land, ter zee of door de lucht, u kunt bij Jan aan boord stappen.

De nu 85- jarige Jan Koning trad als 18- jarige jongen bij de luchtmacht in dienst. Na vliegbasis Ypenburg volgde overplaatsing naar Soesterberg. Op het vliegveld van Woensdrecht mocht de jonge Jan, gestoken in een leren pak en met een grote pilotenbril op, achter de stuurknuppel plaatsnemen in een dubbeldeks vliegtuigje, dat luisterde naar de welluidende naam “Tiger Moth”, (Tijgerachtige Nachtvlinder).

Zowel het opstijgen, dalen en landen ging naar volle tevredenheid van de instructeur en het maken van een echte looping (koppeltje duiken in de lucht) was meer dan geslaagd. Toen het Jan ook zonder ongelukken lukte de ‘kist’ weer veilig aan de grond te zetten, mocht hij zich met een tevreden gevoel uit het toestel hijsen. De vliegdoop met de Tiger Moth had hij met verve doorstaan.

 

Na een verse kop koffie gaat Jan mij voor naar boven. In één van de kamers staat een indrukwekkende simulator opgesteld. Een cockpit die zowel gebruikt kan worden voor vliegtuig en trein als op een schip. Nieuwsgierig rondkijkend vallen mij de stapels dvd’s op met op de voorzijde de afbeeldingen van alle mogelijke vliegtuigen, schepen en treinen. Jan neemt als volleerd piloot plaats achter het besturingssysteem. De voeten gaan op de pedalen. Met deze pedalen kan het staartstuk van een vliegtuig naar links en rechts gemanoeuvreerd worden. Binnen de vliegenierswereld heet dit het “Richtingsroer”. Met een ander opvallend stukje technisch vernuft in de cockpit kan Jan de binnen- en buitenverlichting aan- en uit zetten van vliegtuig, schip of trein. Ik krijg van Jan een deskundige uitleg die gepaard gaat met het broodnodige geduld. Gelukkig maar want ik ben dan wel niet helemaal a-technisch, het is voor mij wel een onontgonnen gebied.

Jan neemt mij eerst mee voor een vlucht met de eerder genoemde Tiger Moth. Na enig zoeken verschijnt de tijgerachtige nachtvlinder op het beeldscherm en kunnen wij instappen. Jan uiteraard als piloot achter zijn navigatie instrumentarium en ik als passagier. Daarmee is het ‘Tijgertje’ vol. De motoren worden gestart en dat hoor je levensecht, want naast Jan staat een kast vol met versterkers en andere apparatuur.

Jan vraagt waar ik heen wil vliegen. De vraag overrompelt mij enigszins. Maar voorzichtig beginnen lijkt mij wel zo verstandig en ik kies na enig nadenken voor een vlucht van vliegbasis Woensdrecht naar het vliegveld De Kooy.

Het opstijgen gaat perfect en Jan laat zien wat je allemaal met het vliegtuig kan doen. Ja, vooruit meteen maar een looping of laat hem maar eens op zijn kant vliegen. En de misselijkheid valt reuze mee. De Tiger Moth reageert als een goed afgerichte hond. Wij vliegen door een wolkenloze lucht. Dus ideaal vliegweer. Maar daar kan wat aan gedaan worden. Het nabootsen van weersomstandigheden is ook schier onuitputtelijk. Roep u maar! Wilt u sneeuw, zware regenbuien, storm, windstoten of onweer en bliksem? Ik kies voor wat meer wind, want sneeuw of zware regenbuien in zo’n open vliegtuigje lijkt me geen onverdeeld genoegen. 

Jan zet de landing in en wij arriveren met slippende banden veilig op vliegveld De Kooy. Na een kop koffie in het restaurant van het vliegveld, stijg ik weer op. Ja, u leest het goed,ik mag achter de stuurinrichting zitten en Jan is mijn instructeur. Het gaat wel met de nodige horten en stoten en in het “echie” zou menig passagier behoorlijk last hebben gehad van misselijkheid. Hoewel mijn vlucht bij lange na niet vlekkeloos verloopt, val iknet niet onder de categorie brokkenpiloot, want dankzij instructeur Jan zet ik de Tiger Moth ongedeerd aan de grond. Wat een belevenis!

De keuze aan soorten vliegtuigen waarmee gevlogen kan worden zijn enorm. En of u nu de voorkeur hebt om met KLM te vliegen in een Boeing 747 of toch liever in een super de luxe Boeing 777 van Singapore Airlines , uw wensen kunnen allemaal worden vervuld, net als bij vrouwtje Piggelmee.

Een ticket en paspoort heeft u niet nodig. Wat wel heel prettig kan zijn, u heeft geen last van een zwaarlijvige buurman of buurvrouw naast u. U kunt heerlijk uw benen strekken. Je vliegt overal heen tegen een prijs waar geen enkele prijsvechter tegenop kan concurreren: voor niks en niemendal. Zelfs de koffie wordt gratis geserveerd op John King’s Airport. Steward Jan zet een prima kop koffie. Wat kan een mens nog meer verlangen.

Aan de meeste hobby’s hangt een prijskaartje. Ik vraag niet naar bedragen aan Jan, maar wel in welke categorie zijn hobby valt. Wat ik al dacht wordt door hem bevestigd. Goedkoop is het niet, maar dan heb je ook wel wat.

Ik wil als het kan een stukje varen. Eerst maar dicht bij huis blijven. Met de TESO naar Texel lijkt me wel wat en dat is het ook. Daarna kies ik na het nodige wikken en wegen voor een cruiseschip dat mij naar de fjorden van Noorwegen brengt. En meteen maar een groot varend kasteel want voor de prijs hoef ik het niet te laten.

Als bekwaam stuurman brengt Jan zonder loods aan boord de drijvende kolos veilig de haven van Rotterdam uit. Het weer is goed, maar na een paar uur varen steekt de wind op en verandert in een heuse storm. En dat kun je goed merken, zelfs op zo’n kanjer van een schip.

 

Eenmaal in Noorwegen aangekomen ga ik aan boord van een speedboot (ja, echt) en laat mij naar een containerschip brengen en help met het lossen van de containers in de haven Hamburg. Ook dat kan geregeld worden met de apparatuur waar Jan over beschikt. En dit alles speelt zich af op het beeldscherm. En nou ik toch de smaak te pakken heb stap ik aan boord van een reddingsboot en om het af te ronden brengt een speedboot mij weer naar Den Helder.

 Dus, beschikt u over zeebenen, stap dan gerust aan boord van één van de honderden schepen waar u uit kunt kiezen. Containerschip, zeilschip, of vindt u een kotter leuker, geen man overboord, kapitein Jan brengt u waar u heen wilt met het vaartuig naar keuze.

Of het niet op kan maak ik tot slot een werkelijk prachtige treinrit door Oostenrijk die mij door berg en dal voert. Wat is er mooier om weer eens te rijden in een trein die getrokken wordt door een echte stoomlocomotief. Tsjoeke, tsjoeke, zwoegend en rookpluimen uitblazend gaat het boemeltje door berg en dal. Tunnel in en uit. Ook hier geldt weer, als u liever met een hogesnelheidstrein op reis gaat, welkom aan boord en laat u rondrijden binnen en buiten Europa in een trein naar keuze. Snel of langzaam, wat u maar wilt.

Reizen over land, over zee of door de lucht, alles heeft zijn bekoring. Hoewel Jan niet echt een voorkeur heeft neigt hij toch, om het mooi te zeggen, naar het reizen per vliegtuig. Maar ja, als oud luchtmacht man ligt dat een beetje voor de hand.

Ook de tijd vliegt zie ik met en blik op mijn horloge. Tijd om op te stappen. Hoewel Jan nog dagen kan door vertellen over zijn hobby. Met een hoofd vol vliegtuigen, treinen en schepen ga ik te voet naar huis om aan het stukje te beginnen wat u nu leest.

Misschien bent u ook iemand die zegt: zo’n reis heb ik altijd nog eens willen doen, maar het is er nooit van gekomen.

Ik weet een reisbureau dat hele mooie reizen in portefeuille heeft. En de prijzen zijn meer dan billijk daar hoeft u het niet om te laten. Want die zijn: gratuit, free, kostenlos, gratuito. Gratis dus! En wat nog belangrijker is: Jan Koning wil met alle plezier uw piloot, stuurman of machinist zijn.

 

Rien Schelhaas